Аналіз вірша «Бабунин дощ» Миколи Вінграновського
31 жовтня 2025 р.•
«Бабунин дощ» — один із найяскравіших віршів Миколи Вінграновського, написаний у 1981 році. Це твір, де звичайне природне явище — дощ — перетворюється на казкового персонажа, сповненого таємниці та сили. Поет створює неймовірно багатий образ, використовуючи фантазію, гумор та глибоке знання народної культури.
Літературний паспорт вірша
Автор: Микола Степанович Вінграновський
Рік написання: 1981
Рід літератури: лірика
Жанр: вірш
Вид лірики: пейзажна
Віршовий розмір: чотиристопний ямб
Римування: перехресне (ABAB)
Тема: пізнання всесвіту для того, щоб уловити, відчути й насолодитися невимовною гармонією природи
Ідея: змалювання неймовірної сили дощу через створення його фантастичного образу
Основна думка: зображення портрету дощу, пізнання його властивостей; патріотичні почуття поета уособлюють образи природи
Образ: дощ як казковий мандрівник, таємнича істота
Текст вірша «Бабунин дощ»
Бабунин дощ, на клямці цяпота,
І стежка в яблуках вже стежкояблуката,
З котяри — іскри! З м'яти — чамрота!
Пускає бульби на порозі хата…
І стежка в яблуках вже стежкояблуката,
З котяри — іскри! З м'яти — чамрота!
Пускає бульби на порозі хата…
Іде хтось темним садом-заховайсь!
Іде, й стає знадвору за стіною,
І мокро дихає над мокрою губою;
Як звуть його? Чи взагалі він звавсь?
Іде, й стає знадвору за стіною,
І мокро дихає над мокрою губою;
Як звуть його? Чи взагалі він звавсь?
Хто він такий в залатанім кожусі,
В кожусі, а хапає дрижаки?
Попискують пташата в його вусі,
І в бороді дрімають їжаки.
В кожусі, а хапає дрижаки?
Попискують пташата в його вусі,
І в бороді дрімають їжаки.
Одне — сов'яче око, друге — вовче,
Рука — крило, друга рука — весло,
Упівобличчя день, а пів-обличчя з ночі,
На голові посріблене сідло,
Рука — крило, друга рука — весло,
Упівобличчя день, а пів-обличчя з ночі,
На голові посріблене сідло,
Де ж кінь його? У торбі кінь, я знаю.
Порожню торбу він би не носив…
Стоїть, і передихує, й чекає,
Мабуть, насправді вибився із сил,
Порожню торбу він би не носив…
Стоїть, і передихує, й чекає,
Мабуть, насправді вибився із сил,
Бо хто ж то знає, скільки йому років
І скільки він живе тисячоліть?
Прийшов під нашу хату ненароком,
Прийшов перечекати і стоїть:
І скільки він живе тисячоліть?
Прийшов під нашу хату ненароком,
Прийшов перечекати і стоїть:
Зайти чи ні до нас, до бульбохати?
З ноги на ногу ось переступив,
Щось наче хтів було мені сказати,
Та садом знов почапав у степи…
З ноги на ногу ось переступив,
Щось наче хтів було мені сказати,
Та садом знов почапав у степи…
Художні засоби вірша
Вінграновський створює фантастичний образ дощу, використовуючи багатий арсенал художніх засобів:
Епітети:
- бабунин (дощ) — надає дощу людських рис діда-мандрівника
- стежкояблуката — авторський неологізм, стежка вкрита яблуками дощу
- темним садом
- залатанім кожусі
- мокрою губою
- сов'яче око
- вовче око
- посріблене сідло
- порожню торбу
Метафори:
- «мокро дихає» — дощ оживає, дихає
- «хапає дрижаки» — дощ ловить краплі-дрижаки
- «дрімають їжаки» (у бороді)
- «З м'яти — чамрота!» — запах м'яти після дощу
- «З котяри — іскри!» — іскри від котярів на вогнищі під дощем
- «пускає бульби» — калюжі на порозі
- «попискують пташата в його вусі» — звуки дощу
Протиставлення:
«Упівобличчя день, а пів-обличчя з ночі» — дощ поєднує в собі світло і темряву, день і ніч
Порівняння:
- Рука — крило
- Рука — весло
- Хвіст — довбня або ступа
Риторичні запитання:
- «Як звуть його? Чи взагалі він звавсь?»
- «Хто він такий в залатанім кожусі?»
- «Де ж кінь його?»
- «Бо хто ж то знає, скільки йому років?»
- «Зайти чи ні до нас, до бульбохати?»
Ці запитання створюють атмосферу таємниці, підкреслюють незвичайність гостя.
Авторські неологізми:
- стежкояблуката — стежка, вкрита яблуками-краплями
- бульбохата — хата з бульбашками-калюжами
Ці словотворчі експерименти — фірмовий знак Вінграновського, його унікальна мовна гра.
Образ дощу у вірші
Вінграновський створює багатогранний, майже міфологічний образ дощу:
Дощ як старий мандрівник: у залатаному кожусі, з торбою, вибився з сил, зупинився перечекати біля хати
Дощ як казкова істота: в нього різні очі (сов'яче і вовче), руки-крила, руки-весла, половина обличчя — день, половина — ніч
Дощ як вічний мандрівець: «хто ж то знає, скільки йому років і скільки він живе тисячоліть?» — дощ вічний, він існував завжди
Дощ як жива істота: він дихає, чекає, передихує, щось хоче сказати, переступає з ноги на ногу, вагається — зайти чи ні
У його вусах попискують пташата, у бороді дрімають їжаки — дощ несе з собою життя, він сам є життям.
Дощ як містична сила: Його кінь у торбі, на голові — посріблене сідло. Це натяки на давні міфи про вершників-стихії, що приїжджають з іншого світу.
Філософський зміст вірша
Основна думка: бачити в звичайних буденних краєвидах чарівну казку, вміти перетворювати реальність на поезію.
Вінграновський вчить нас дивитися на природу очима поета, бачити в ній не просто явища, а живих істот, кожна з яких має свою історію, характер, душу.
Патріотичні почуття поета уособлюють образи природи. Власне, так і має бути, адже людина шукає у природі духовного спокою і порятунку. Дощ у вірші — це не лише природне явище, а частина української землі, її душа, її голос.
Зв'язок з народною культурою:
Образ дощу-діда відсилає до давніх слов'янських вірувань про духів природи. «Бабунин дощ» — це дощ, що приходить як старий знайомий, як дід, який багато бачив і багато знає.
Вінграновський органічно поєднує фольклорну традицію з авторською фантазією, створюючи неповторний поетичний світ.
Коментарі