«Бояриня» Леся Українка: образи головних героїв
29 липня 2024 р.•
«Бояриня» — драматична поема Лесі Українки, яка базується на українській історії. Події в поемі розгортаються в часи Руїни (60-і роки XVII століття) на Лівобережній Україні (Частина перша) та в Москві. Головні герої поеми — Оксана і Степан, українець за походженням, який по смерті батька-боярина стає московським боярином.
«Бояриня» Леся Українка головні герої
- Оксана — головна героїня, українка з козацького старшинського роду.
- Степан — боярин, українського роду, служить при московському царі. Бурлака, котрий нещодавно закінчив Київську Академію. Наречений, а в подальшому чоловік Оксани.
- Олекса Перебійний — не дуже багатий, але значний козак з старшини. Люблячий батько Оксани.
- Іван — палкий патріот України. Брат Оксани. Іван Перебійний негативно оцінює наслідки Переяславської угоди.
- Стара Перебійниха — літня жінка спокійної вдачі, намагається всіх примирити. Матір Оксани.
- Ганна — сестра Степана, подруга Оксани. Ганна народилася в Україні, але не пам'ятала українських традицій.
- Матір Степана — вдова, матір Степана і Ганни. Свекруха Оксани.
- Гість — гість з України, що приїхав до Степана з суплікою (проханням) до царя.
На мій погляд, названі персонажі своїми роздумами, поведінкою символізують різні проблеми. Вустами Степана автор стверджує думку про можливість щасливого життя і в далекій, непривітній і чужій Москві. Оксана ж символізує принижену, але ніким не скорену Україну.
Менталітет української дівчини виявляється вже в першій дії драми:
Степан мав наміри на одруження.
Мені б була не для забави квітка,
Я бачу в ній життя, і волі образ,
І краю рідного красу.
Мені б була не для забави квітка,
Я бачу в ній життя, і волі образ,
І краю рідного красу.
Оксана виходить заміж з Степана і переїжджає жити до Москви. Сповнена любов'ю до рідної землі, волелюбна за своїм характером, вона потерпає від розлуки з батьківською землею, від усвідомлення власної бездіяльності, від неможливості реалізуватися як патріотичній особистості. Вихована в демократичному середовищі, дівчина ввібрала в себе основні риси й переконання передової частини суспільства, для якої характерним було усвідомлення патріотичного обов'язку як найвищої святині, необхідність служити Батьківщині, любов до України, до всього свого й повага до чужого; активна громадянська позиція; уболівання за долю приниженої рідної землі; духовна єдність з однодумцями, прагнення допомогти їм…
Оксана дивується таким московським звичаям: необхідності терпіти молодицям поцілунки бояр під час частування гостей та забороні молодим людям бачитися до шлюбу.
Та умови життя в Московії не сприяли реалізації її ідеалів. Воно стало нестерпним. По-перше, подружжя мало різні світогляди, життєву позицію; по-друге, вона розуміла місцевих традицій; по-третє, чоловік забороняв їй підтримувати контакти з рідними, близькими, на її просьбу відмовився втікати в Україну. Дівчина не могла прижитися на чужині — там сповідувалося рабство в найогидніших проявах. Вона не змогла змиритися зі Степановим приниженням, бо вихована на волелюбних ідеалах. Оксана звинувачує чоловіка в бездіяльності, в його байдужості до України:
«Сидів-сидів у запічку московському,
Поки милася кров… на Вкраїні»
Поки милася кров… на Вкраїні»
Їй незрозуміло, чому Степан взиває себе «холопом Стьопкою», повинен цілувати комусь руки як невільник. Вона не уявляє собі, як він, пересидівши в Moскві добу Руїни, час, коли велося змагання за життя, збирається дивитися своїм землякам у вічі…
Оксана не хотіла їхати в Україну, бо соромилася прислужництва Степана московському цареві в часи кровопролиття в Україні.
Ці та інші мотиви характеризують тільки слова. Насправді ж як зауважує сучасна критика, Оксана, символізуючи принижений, але нескорений український народ, не змогла піднестися над обставинами, в яких опинилась. Вона не стала борцем. Про це свідчать такі висновки: дівчина в кінці винесла присуд і собі й своїм землякам за пасивність, за нездатність до боротьби, за те, що змирилася з поразкою і зосталась жити на попелищі. Невиліковну хворобу боярині спричинила саме туга за рідним краєм.