Тіртей «Добре вмирати тому»: літературний паспорт
Вірш Тіртея «Добре вмирати тому…» є елегією, тому що він має повчальний характер: на прикладі двох доль ліричних героїв підводить читача до висновку, що єдиним правильним вибором є захист батьківщини. Твір демонструє ідеал воїна-патріота, готового віддати життя за свободу свого народу.
Літературний паспорт твору
Автор - Тіртей (давньогрецький поет)
Рік написання - VII століття до н. е.
Рід літератури - ліро-епос
Жанр - елегія (повчальний вірш, що містить заклик, роздум)
Лірика - декламаційна
Тема - заклик до боротьби за свободу свого народу
Ідея - заклик до боротьби за свободу свого народу та захисту батьківщини
Головна думка - краще вмерти за вітчизну, ніж бути втікачем і жити в ганьбі.
Має форму двовірша: гекзаметр + пентаметр.
Текст вірша «Добре вмирати тому»
Добре вмирати тому, хто, боронячи рідну країну, Поміж хоробрих бійців падає в перших рядах. Гірше ж немає нічого, як місто своє і родючі Ниви покинуть і йти жебракувати в світи, З матір'ю милою, з батьком старим на чужині блукати, Взявши з собою діток дрібних і жінку смутну. Буде тому він ненависний, в кого притулку попросить, Лихо та злидні тяжкі гнатимуть скрізь втікача. Він осоромить свій рід і безчестям лице своє вкриє Горе й зневага за ним підуть усюди слідом. Тож як справді не знайде втікач поміж людом ніколи Ані пошани собі, ні співчуття, ні жалю — Будемо батьківщину і дітей боронити відважно. В битві поляжемо ми, не пожалієм життя. О юнаки, у рядах тримайтесь разом серед бою, Не утікайте ніхто, страхом душі не скверніть. Духом могутнім і мужнім ви груди свої загартуйте, Хай життєлюбних між вас зовсім не буде в бою. Віком похилих, у кого слабі вже коліна, ніколи Не покидайте старих, з битви утікши самі. Сором несвітський вам буде тоді, як раніше за юних Воїн поляже старий, в перших упавши рядах,- Голову білу безсило схиляючи, сивобородий, Дух свій відважний оддасть, лежачи долі в пилу, Рану криваву свою не забувши руками закрити,- Страшно дивитись на це, соромно бачить очам Тіло старе без одежі! А от юнакові - все личить, Поки ще днів молодих не осипається цвіт. Чоловікам він був милий, жінок чарував за життя він — Буде прекрасний тепер, впавши у перших рядах. Отже, готуючись, кожен хай широко ступить і стане, В землю упершись міцніш, стиснувши міцно уста. (Переклад Г. Кочура)
Образи та символи твору
У вірші «Добре вмирати тому» Тіртея змальовані дві долі людини-воїна. Хоробрий воїн може загинути, але ця смерть почесна, тому що вона заради батьківщини та своєї сім'ї. Для ліричного героя вірша «Добре вмирати тому…» є страшнішим за смерть безчестя і сором.
Воїн-зрадник буде вигнаний з полісу, стане жебраком і буде поневірятися разом із своєю сім'єю, не знайде ані пошани, ані жалю, ані співчуття. Батьківщина, поле бою - символи честі, обов'язку, свободи.
Автор поезії хоче довести, що почесніше бути хоробрим воїном і загинути у славі, за свою Батьківщину, аніж осоромитися самому і заплямувати, зробити удвічі нещаснішою свою сім'ю.
Художні засоби та стилістика
У вірші використовуються різні художні засоби: епітети (хоробрі бійці, родючі ниви, матір мила, батько старий, дітки дрібні, жінка смутна, голова біла, лихо та злидні тяжкі, рана кривава), метафори (лихо та злидні гнатимуть скрізь втікача, горе й зневага за ним підуть усюди слідом, духом могутнім і мужнім ви груди свої загартуйте), інверсія (батьком старим, діток дрібних), звертання (О юнаки, у рядах тримайтесь разом серед бою), антитеза (Добре вмирати… / Гірше ж немає…).
Історичне та культурне значення
Вірш «Добре вмирати тому» є одним з найвідоміших творів Тіртея та класичним прикладом античної елегії. Він показує ідеал воїна-патріота, який готовий віддати життя за свободу свого народу, демонструючи високі моральні цінності та вірність обов'язку.
Коментарі