«Доктор Фаустус»: аналіз роману Томаса Манна

Роман «Доктор Фаустус» Томаса Манна, написаний в 1943-1947 роках, є одним з найглибших та найскладніших творів німецької літератури XX століття. Цей твір, створений в роки Другої світової війни, є художнім запереченням фашистської ідеології та розкриває проблеми духовного розпаду суспільства через призму життя геніального композитора.

Історичний контекст створення

Роман створювався в непростий час - перші сторінки були написані в 1943 році, коли вже всім, навіть німцям, стала очевидною істина про крах нової національної ідеї, звироднілої у фашизм. Опублікований в 1947 році роман з'явився художнім запереченням того антилюдського ідеалу, який ставила перед собою Німеччина 30-40-х років.
Герой-оповідач - друг головного персонажа, доктор філософії Серенус Цейтблом, пише біографію Адріана Леверкюна під час падіння німецьких міст під натиском російських військ. Оповідаючи про події початку XX століття, він періодично повертає читача в даний час, проводячи конкретну паралель між історією життя приватної особи і цілої країни.

Головний герой - Адріан Леверкюн

Геніальний композитор Адріан Леверкюн - вигаданий герой, у якому набагато більше від гетівського Фауста, ніж від будь-кого з реально існувавших музикантів. Присутня в симфоніях «доктора Фаустуса» дисгармонія до кінця життя перетворюється на справжній «Плач», що є антиподом дев'ятої симфонії Бетховена і вираженням внутрішнього розпаду особистості композитора.
Домінантна риса характеру головного героя - гордість є основою і його божевільної геніальності, і його духовного падіння. Неймовірний індивідуалізм, властивий Адріану Леверкюну, робить його недоступним для простих людських почуттів, позбавляючи на початку любові жінки, потім - друга і, в кінці життя, - названого сина, племінника Непомука.

Тема угоди з Дияволом

Свої невдачі Адріан пояснює угодою з Дияволом, яка відбулася в силу початкової зіпсованості його душі. Дияволу немає потреби вмовляти героя на підписання договору: він з'являється уточнити умови співпраці і пояснити, як все буде працювати.
Ворог роду людського стає видимим тільки після появи в головному мозку Адріана очажка венеричного менінгіту - хвороби, підхопленої їм після першого любовного досвіду в обіймах проститутки. Гріхопадіння персонажа пояснює його бачення з духовної точки зору, ураження мозку - з фізіологічної.
Головна умова угоди - відсутність любові - беззаперечно виконується Адріаном аж до проникнення в його життя молодого талановитого скрипаля Рудольфа Швердтфегера.

Проблематика кохання в романі

У «Доктор Фаустус» любов не має життєствердного початку: актриса Кларисса Родді вбиває себе, зраджена одним коханцем і покинута нареченим; Інеса, що тягнеться до простого буржуазного щастя, виявляється чуттєвою зрадницею, наркоманкою і злочинницею; Адріан Леверкюн, який зберігає свою чистоту «богослов», віддає її на наругу блудниці.
Тема кохання в романі відображає розпад культури Німеччини, поступово скачується в безодню фашизму. Племінник Адріана Леверкюна - п'ятирічний Непомук Шнейдевейн являє собою символічний образ старої, вмираючої Німеччини - гарної й чистої серцем.

Символіка та філософські аспекти

Сам композитор стає символічним виразом Німеччини справжньої - гордої, нікого не люблячої, що ставить власну деструктивну геніальність понад усе. Неспроможність внутрішнього індивідуалізму і зовнішнього відчуження доводиться божевіллям Адріана Леверкюна і крахом нацистських ідей Гітлера.
Зародження фашизму Німеччини Серенус Цейтблом пов'язує з одвічним прагненням німецької нації заявити про себе. Вже Перша світова війна була сприйнята німцями як «звільнення від світового застою». Друга Світова стала новою спробою висунутися на політичній арені.

Музична тематика

«Доктор Фаустус» - інтелектуальний, філософський, музичний роман. У ньому присутні розлогі міркування про музику - музичні інструменти, композиторів, старовинних і сучасних техніках створення музичних творів. Томас Манн розкриває перед читачем історію музики, природу творчості, проблему геніальності.
Остання розглядається в романі двояко - те, що володіє Адріаном Леверкюном можна назвати і божевільною геніальністю, і геніальним божевіллям одночасно.

Художній простір

Художній простір роману представлено невеликим німецьким містечком - Кайзерсашерн, дух якого переслідує головного героя протягом усього життя. Навіть відірвавшись від рідного дому, Адріан Леверкюн вибирає собі місце проживання, яке один в один збігається з місцем, де пройшло його дитинство.
Внутрішня самотність композитора визначає і його зовнішнє облаштування: на початку - за містом, а потім - в похмурих, позбавлених сонячного світла кімнатах.