"Фах" Азімова: аналіз твору
18 травня 2025 р.•
Аналіз твору "Фах" допоможе зрозуміти філософську повість Айзека Азімова про систему освіти майбутнього та місце людини в суспільстві.
"Фах" аналіз твору (паспорт)
Автор - Айзек Азімов
Рік написання - 1957
Тема "Фах" - зображення моделі майбутнього суспільства, здобуття освіти та фаху
Ідея "Фах" - Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей. Довести, що глибокі знання дає тільки само-освіта; треба розвиватися в різних напрямках, щоб бути ерудованою людиною, правильно визначитися у своєму професійному виборі
Мета А.Азімова: глибокі, ґрунтовні знання здатна дати тільки самоосвіта; щоб бути ерудованою людиною і правильно визначитися зі своїм професійним вибором, необхідно розвивати і вдосконалювати свої знання в різних напрямках й сферах життя.
Головна думка - утвердження сили людського інтелекту, самостійного мислення, творчої уяви, моральних цінностей
Жанр "Фах": науково-фантастичне оповідання (повість: у творі йдеться про тривалий період із життя головного героя Джорджа Плейтена, події відбуваються в різних місцях, існує паралельна сюжетна лінія - лінія Тревеліяна)
Місце дії - Земля. В оповіданні згадується єдина конкретна географічна назва - місто Сан-Франциско.
Час подій. Описані події відбуваються в майбутньому, коли земляни почали успішно заселяти планети в усій Галактиці.
Конфлікт твору. Людина і суспільство: чи має людина право на власний вибір життєвого шляху; стандартизована система освіти і здатність до творчого мислення окремої людини
Назва «Фах» - це не лише освіта, професія людини, а ще і її справжнє покликання, талант, її людська сутність, призначення на землі.
"Фах" головні герої
- Джордж Плейтен - мріє стати дипломованим програмістом на планета класу А. Відрізнявся від своїх однолітків тим, що читав книги, займався самоосвітою;
- Арманд Тревіліан - прагне стати дипломованим металургом на планеті Новія.
- Хейлі Омейні (психолог),
- Інженеску Ладислас (історик-соціолог),
- лікар Ллойд,
- лікар Зекері Антонеллі,
- лікар Сем Елленфорд
Композиція твору "Фах"
- Експозиція - мрія Джорджа стати дипломованим програмістом
- Зав'язка - День Освіти. Життя в інтернаті
- Розвиток дії - втеча Плейтена з інтернату для недоумків
- Кульмінація - розмова Плейтена з новіанином.
- Розв'язка - Джордж не такий як всі
Проблематика твору "Фах"
У творі Айзек Азімов піднімає такі проблеми:
- основна мета освіти; внутрішня сутність людини, її покликання;
- місце людини в суспільстві;
- людина та досягнення науки і техніки;
- людина і цивілізація.
Чого навчає твір "Фах"? Повість показує, що для того щоб бути ерудованою людиною і правильно визначитися зі своїм професійним вибором, необхідно розвивати і вдосконалювати свої знання в різних напрямках й сферах життя.
Система освіти майбутнього за повістю «Фах» Айзека Азімова
День Читання
Проводиться щороку у вересні для дітей восьмирічного віку. Мета: навчити всіх дітей восьмирічного віку читати. Вміння читати отримують всі.
День Освіти
Проводиться щороку в листопаді для молоді, що досягла вісімнадцяти років. Мета: визначення фахової відповідності кожної молодої людини на основі медичного обстеження. Зіставлення бажань і можливостей молодої людини у виборі фаху. Останнє слово за собою залишає Система Освіти, а не сама людина. Фах отримують не всі. Люди з унікальними розумовими можливостями не стають запрограмованими дипломованими спеціалістами. їх відбирають для отримання вищої освіти
День Олімпіади
Проводиться в травні щороку в різних фахових галузях для забезпечення професійних запитів у Всесвіті в цілому й зокрема на Землі. Мета кожного учасника: показати найвищий рівень фахової майстерності й отримати призначення на роботу на планету класу А.
«Інтернати для недоуків», кодована назва Інститутів вищої освіти
Мета Системи Освіти: надати можливість людям з високими та унікальними можливостями розвиватися, самостійно за допомогою книжок та наставників отримувати поглиблені й розширені знання, ставати творчими особистостями, що рухають розвиток науково-технічного прогресу.
Коментарі