Образ Мефістофеля у трагедії Гете «Фауст»
22 жовтня 2025 р.•
Мефістофель – один із найяскравіших образів світової літератури, втілення зла, цинізму та спокуси. У трагедії Йоганна Вольфганга Гете «Фауст» цей персонаж постає не просто як диявол-спокусник, а як філософ, інтелектуал і майстер гри на людських слабкостях.
Хто такий Мефістофель
Мефістофель – представник темних сил, дух заперечення, який укладає угоду з Фаустом.
Його мета – спокусити Фауста, щоб довести Господу недосконалість людини. Він впевнено укладає суперечку з Богом, не побоюючись програти:
«Подивимось. Ось моя рука,
І скоро будемо ми в розрахунку.
Ви торжество моє зрозумієте,
Коли він, повзаючи в помиї,
Жерти буде порох від черевика.»
Сам себе Мефістофель характеризує так:
«Я — тої сили часть,
Що робить лиш добро, бажаючи лиш злого.»
Що робить лиш добро, бажаючи лиш злого.»
Це ключова фраза до розуміння його образу. Мефістофель хоче зруйнувати, але всупереч волі стає інструментом добра.
Філософія заперечення
Мефістофель – дух заперечення всього. Він не вірить у цінність буття, вважає, що все марно і приречено на загибель:
«Я — заперечення усього!
Бо всяка річ, що постає,
Кінець кінцем нічим стає,
І жодна річ буття не гідна.
А все, що ви звете гріхом,
Чи згубою, чи просто злом, —
Ото моя стихія рідна.»
«Я свідок лиш мізерності людської» – так він описує своє ставлення до людства.
Для Мефістофеля люди смішні і жалюгідні. Він бачить лише їхні слабкості, вади, дрібність прагнень:
«Смішний божок землі не зміниться ніяк, –
Як спервовіку був, так і тепер дивак.
Погано він живе! Не треба
Було б йому давать і крихти світла з неба.
Тим розумом владає він,
Щоб жити, як тварина із тварин.»
Як спервовіку був, так і тепер дивак.
Погано він живе! Не треба
Було б йому давать і крихти світла з неба.
Тим розумом владає він,
Щоб жити, як тварина із тварин.»
Майстер спокуси
Мефістофель – інтелектуал і філософ, який знає слабкості людей і знає, як грати на них.
«Зневаж лиш розум і знання –
Найвище людське надбання;
Хай дух олжі тебе охмарить,
Дивами злудними обмарить, –
Тоді робота нам легка…»
Найвище людське надбання;
Хай дух олжі тебе охмарить,
Дивами злудними обмарить, –
Тоді робота нам легка…»
Він руйнує ілюзії Фауста, не усвідомлюючи, що саме так наближає його до істини. Мефістофель виробив для себе непорушні істини про всесвіт і про людей, але не розуміє парадоксу: він частина сили, яка творить добро всупереч його волі.
«Не може дурень зрозуміть,
Що щастя треба заслужить.
Хоч камінь мудрих він добуде,
Без мудрого той камінь буде.»
Що щастя треба заслужить.
Хоч камінь мудрих він добуде,
Без мудрого той камінь буде.»
Багатоликість Мефістофеля
У Мефістофеля кілька облич, залежно від ситуації:
- Серед гуляк він дотепник, який виконує веселі куплети
- Для імператора він маг і майстер розваг
- З Фаустом він одночасно філософ-наставник, слуга, звідник і охоронець
- З представниками темного світу (чортами, духами, відьмами) він легко знаходить спільну мову
Проте Мефістофель не всесильний. Він сам зізнається:
«Я не всеведущ, я лишь искушен», «Подумай, друг: не всё же мне подвластно!»
Те, що він не зміг врятувати Маргариту з в'язниці, доводить: йому не підкоряється весь світ. Є сили, які сильніші за нього.
Мефістофель і Фауст: антиподи
Мефістофель і Фауст – антиподи, дві протилежності:
- Фауст прагне досягти глибин мудрості, Мефістофель упевнений, що там нічого немає
- Фауст жадає пошуків, Мефістофель пересичений тим, що спостерігає на землі
- Фауст вірить у можливість пізнання, Мефістофель заперечує цінність будь-якого знання
Деякі дослідники вважають, що Мефістофель – це друге «Я» Фауста, тілесне втілення його підсвідомості.
Оголюється внутрішній конфлікт Фауста: залишитися самотнім, поглинутим своїми проблемами, чи відмовитися від егоїзму і допомагати людям. У ньому добро бореться зі злом.
Програш Мефістофеля
Коли Фауст пізнав ідеал, він сказав: «Мгновенье, ти прекрасно, зупинись, постій!» А досягнення ідеалу – це смерть.
Але душу Фауста забирають ангели, а не Мефістофель. Він програв суперечку.
Мефістофель, який вірив у «кінцівку» життя, у те, що все марно і безглуздо, виявився осоромлений.
Він не врахував одного: людина здатна на безкорисливе служіння, на прагнення до ідеалу, на самопожертву заради блага інших.
І саме це прагнення, це вічне піднесення духу, робить людину безсмертною. Це те, чого Мефістофель зрозуміти не зміг.
Цитатна характеристика Мефістофеля
«Так, мого роду сили нездоланні –
Зберіг я часті, чорту притаманні,
На шкурі лиш прикинулась любов.
Загасло вже ненавидне багаття,
Тож навздогін я всім вам шлю прокляття!»
Зберіг я часті, чорту притаманні,
На шкурі лиш прикинулась любов.
Загасло вже ненавидне багаття,
Тож навздогін я всім вам шлю прокляття!»
«…з мерцями справи злі,
Я не люблю тії мороки;
Мені за них миліш здорові, повні щоки;
Я так люблю живих людей,
Як любить кіт живих мишей.»
Я не люблю тії мороки;
Мені за них миліш здорові, повні щоки;
Я так люблю живих людей,
Як любить кіт живих мишей.»
«Мені чужа зарозумілість.
Це ж тільки ви з своїм дурним світком
Себе вважаєте за цілість.
Я ж — часть од часті лиш, що перше всім була,
Частинка тої тьми, що світло привела.»
Це ж тільки ви з своїм дурним світком
Себе вважаєте за цілість.
Я ж — часть од часті лиш, що перше всім була,
Частинка тої тьми, що світло привела.»
Коментарі