«Хлопчик-фігурка, який задоволений собою» аналіз (паспорт твору)

Аналіз оповідання «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою» Ігоря Калинця допоможе зрозуміти основні ідеї твору, його композицію та художні особливості.

«Хлопчик-фігурка, який задоволений собою» аналіз (паспорт твору)

Автор: Ігор Калинець

Жанр: «трохи казка» (І. Калинець)

Тема: зображення фантастичної істоти — хлопчика-фігурки (Ха-еФ), який намагається самоствердитися серед людського оточення і довести свою зверхність над ним.

Ідея: засудження хвалькуватості, надмірної впевненості в собі, легковажності, уславлення правдивості, віри у вільне, незалежне життя.

Основна думка: прагнення самоствердитися в житті, бути незалежним; людина повинна завжди покладатися на власні сили, розум, а не сподіватися на щось фантастичне, казкове.

Сюжет «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою»

Ганнуся намалювала на запотілому склі вікна трамваю людину-фігурку, яка оживає. Ця істота живе спочатку у Ганнусі, потім у Соломійки, Богданка; кожному з них вона написала свій життєпис.

Ха-еФ, таке коротке ім'я фігурки, хоче, щоб його хвалили, поруч з його зображенням ставили знаки ?, !, обводили різнокольоровими олівцями.

Так у житті школярів з'являється фантастична істота — хлопчик-фігурка, який повсякчас намагається бути задоволений собою.

Композиція «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою»

Експозиція: Ганнуся намалювала на запотілому склі вікна трамваю «людинку» — хлопчика-фігурку, якому дозволила потрапити до власного учнівського ранця.

Зав'язка: Ха-еФ виконує завдання замість Ганусі, Соломійки, Богданка.

Кульмінація: Ганнуся, Соломійка, Богданка розповідають усім у класі про існування Ха-еФ.

Розв'язка: Ха-еФ обіцяє написати кожному учневі свою біографію («Тільки істота, що задоволена собою, може це зробити» — запевнив він на цілий клас»)

Елементи фантастики у творі

  • наявність хлопчика-фігурки
  • походження Ха-еФ з планети Хвигурія
  • фігурка пише твори таким почерком, який відповідав тому чи іншому школяру
  • розмова героя, поведінка, риси характеру, як у людини
  • «живе» в альбомі, шкільному ранці, зошитах
  • хлопець «обмацав» пальцем фігурку — ця фігурка «перейшла» до хлопця
  • Головні герої твору

    Ха-еФ (Хлопчик-фігурка): головний герой, фантастична істота, яка ожила з малюнка. Він самовпевнений, хвалькуватий, але в той же час готовий допомагати іншим.

    Ганнуся: дівчинка, яка намалювала фігурку на вікні трамваю. Вона перша познайомилася з Ха-еФ і дозволила йому жити у своєму ранці.

    Соломійка: дівчинка, якій Ха-еФ допоміг написати життєпис. Вона була вдячна фігурці за допомогу.

    Богданко: хлопчик, який грав з Ха-еФ у комп'ютерні ігри. Він перший признався, що життєписи писав Ха-еФ.

    Основні теми твору

    Самоствердження: Ха-еФ намагається довести свою важливість та здатності

    Допомога іншим: фігурка пише життєписи для різних дітей

    Хвалькуватість: автор засуджує надмірну впевненість у собі

    Фантазія та реальність: твір показує межу між фантастичним та реальним світом

    Навчання та розвиток: важливість власних зусиль у навчанні

    Художні особливості твору

    Фантастичні елементи: оживання малюнка, існування планети Хвигурія

    Гумор: автор використовує легкий гумор для розкриття серйозних тем

    Діалоги: життєві розмови між персонажами

    Символіка: Ха-еФ символізує надмірну впевненість у собі

    Мовні особливості: використання дитячої мови та фантастичних назв

    Питання до твору

    Хто намалював незвичайного хлопчика? Ганнуся

    Хто перший признався, що життєписи писав Ха-еФ? Богданко

    Скільки життєписів написав Ха-еФ? Три

    Чому Богданко вирішує видрукувати Ха-еФа на принтері? Бо почув від тата про комп'ютерний вірус, що поїдає всі програми

    Як Ха-еФ зійшов із трамвайного вікна? Відклеївся

    Як Ганнуся з Соломійкою розв'язали проблему з Ха-еФом? Вони поклали аркуш з малюнком у портфель Богданка

    Хто перший попросив позичити Ха-еФа? Соломійка

    Значення твору

    «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою» — це повчальний твір, який навчає дітей цінувати власні зусилля та не покладатися на зовнішню допомогу. Автор показує, що справжнє самоствердження приходить через власну працю та зусилля, а не через хвалькуватість та надмірну впевненість у собі.

    Твір також розвиває дитячу фантазію, показуючи, як можна поєднувати фантастичні елементи з реальними життєвими ситуаціями.