«Маріо і чарівник»: аналіз новели Томаса Манна

Новела «Маріо і чарівник» Томаса Манна, видана у 1929 році, є одним з найвідоміших антифашистських творів німецької літератури. Цей твір через алегоричну історію про гіпнотизера Чіполлу розкриває небезпечну суть тоталітарних режимів та маніпулювання масами.

Основні характеристики твору

Автор: Томас Манн
Рік написання: 1929
Жанр: новела
Місце дії: італійський курорт Toppe ді Венере
Головна ідея: засудження фашизму і диктатур у Європі 1920-1930-х років

Тема та проблематика

Головна тема новели - відтворення тривожної атмосфери, просякнутої ідеями фашизму. Твір є політичною алегорією, де конкретний образ Чіполли є формою розкриття абстрактного уявлення про тоталітарну владу.
Проблематика твору включає:
  • Морально-етичні проблеми зміни поведінки людей та загальнолюдських моральних цінностей
  • Антигуманну сутність ідеології тоталітаризму, нацизму і фашизму
  • Маніпулювання натовпом та знеособлення людей
  • Внутрішню свободу особистості та право людини на вибір
  • Співвідношення натовпу і тирана
  • Здатність суспільства зупинити поширення фашизму

Головні герої

Оповідач та його сім'я - німецька родина, що відпочиває в Італії
Маріо - офіціант, символ добра та непокори злу
Пані Анджольєрі - господиня пансіонату «Елеонора»
Джованотто - друг Маріо
Чіполла - гіпнотизер, символ фашизму та будь-якого зла

Композиція твору

Новела складається з трьох частин:
I частина - знайомство з курортом Toppe ді Венере та опис атмосфери
II частина - зображення подій, які сталися з родиною оповідача
III частина - сеанс Чіполли, кульмінацією якого є непристойний танок загіпнотизованих глядачів, а розв'язкою - смерть Чіполли
У творі присутні два плани сюжету: зовнішній - розповідь про сеанс Чіполли, і внутрішній, символічний - дослідження типу «сильної особистості».

Символіка новели

Символи-персонажі:
  • Чіполла - фашизм, у ширшому значенні - будь-яке зло, антигуманне начало
  • Маріо - добро, непокора злу
Символи-події:
  • Виступ Чіполли - дії фашистів, будь-яка діяльність, спрямована на приниження людини
  • Убивство Чіполли - протест проти свавілля, віра в торжество гуманізму
Символи-деталі:
  • Нагайка - символ тоталітарної влади
  • Чарка коньяку - символ демонічної сили
  • Горб Чіполли - символ духовного каліцтва

Назва твору

Маріо - особистість, яка має власне ім'я, протистоїть безіменному «чарівнику». Образ кельнера подано як рівноцінний за своєю значущістю образові штукаря. Новела називається так тому, що завдяки цим героям ми дізнаємося про головне, що становить ідейний зміст новели: віра в гуманізм, віра в перемогу добра над злом.

Художні особливості

Твір поєднує модерністський ідейний зміст з реалістичною формою:
Ознаки реалізму: поширені описи (опис італійських курортів), психологічний аналіз (переживання, думки, стан душі оповідача та його родини), натуралістичні подробиці (зображення жертв Чіполли).
Риси модернізму: пейзажі-символи, алегорії, що за буденною картиною показують узагальнення форми існування людства; живописність твору, загострення контрастів (імпресіонізм), змалювання характерів, настроїв, почуттів героїв (експресіоністичні елементи), символіка, філософічність і алегоричність.

Історичний контекст

В основі твору особисті враження автора від «канікул» 1926 року, проведених в Італії. Підштовхнули його на це ідеї тоталітарного режиму, які зароджувалися в той час у Німеччині.
У новелі він висвітлив проблему «фашизму і свободи». Автор виявив небезпечну тягу суспільства до ірраціональності, його готовність нехтувати етичними і раціональними принципами життя.
У феномені Чіпполи письменник досліджує тип «сильної особистості», з яким чимало обивателів в Німеччині 20-30-х років пов'язували надії на встановлення порядку в країні.