"Майстер і Маргарита": проблематика й ідеї
9 серпня 2025 р.•
Проблематика роману розгортається як діалог світоглядів. Добро і зло не схематичні — вони проявляються у виборі, правді та здатності до співчуття.
Добро і зло як діалог
Воланд і Єшуа — не лише антиподи: вони висвітлюють різні механіки впливу на людину — викриття і милосердя. Обидва ведуть до морального прозріння.
Зло постає як брехня, користь, боягузтво; добро — як істина, любов і співчуття.
Свобода, страх і відповідальність
Страх паралізує волю (Пилат), тоді як прийняття відповідальності звільняє. Вибір — головний критерій етики у романі.
Тема страху перегукується з антиутопічною критикою влади (див. контекст у аналізі роману 1984).
Любов і мистецтво
Кохання Маргарити — дія, яка рятує; мистецтво Майстра — правда, що не підлягає цензурі сумління. Творчість і любов надають сенс і простір свободи.
Брехня, маска і викриття
Сатиричні сцени оголюють механізми брехні — кар'єризм, страх, жадібність. Гротеск працює як моральна оптика, яка робить невидиме видимим.
Релігія, влада і совість
Єршалаїмський цикл досліджує конфлікт правди і політичної доцільності. Совість у романі сильніша за інституції, але потребує особистої сміливості.