Шарль Бодлер: детальна біографія поета-символіста — походження, естетика, «Квіти зла», спадщина

Шарль Бодлер: детальна біографія поета-символіста — походження, естетика, «Квіти зла», спадщина
Шарль Бодлер (9 квітня 1821 — 31 серпня 1867) — французький поет, есеїст і критик, чия збірка «Квіти зла» стала маніфестом нової поетики й відкрила шлях символізму та модерній ліриці.

Походження та освіта

Народився в Парижі; після смерті батька виховувався у родині вітчима — військового офіцера. Навчався в Ліоні та в паризькому ліцеї Людовика Великого; рання незалежність світогляду проявилася в конфліктах із шкільною дисципліною.
Юність відзначена подорожами й потягом до мистецьких кіл, що сформували його смак і уявлення про модерність.

Формування естетики

Мандрівка 1841 року (напрям — Індійський океан) підсилила увагу до екзотики та кореспонденції відчуттів. Бодлер — один із перших модерних критиків мистецтва (тексти про Делакруа), перекладач Едгара По, що визначило точність і музикальність його французької прози.
Досвід паризької урбаністики та музики Вагнера вплинув на ідею поезії як музики, перенесеної на мову.

«Квіти зла» і процеси

1857 року виходять «Квіти зла»; судовий процес завершується штрафом і забороною шести віршів (скасовано лише у 1949). Збірка переосмислює міську чуттєвість, гріх і красу, закладає підвалини символізму й сплін як екзистенційний мотив.
У прозі «Паризький сплін» (малі поеми в прозі) Бодлер експериментує з формою, наближаючись до модерної урбаністичної лірики.

Критика і переклади

Есеї про живопис (Делакруа) систематизували його естетику кореспонденцій. Переклади Едгара По вплинули на точність і темряву образів у французькій поезії середини XIX століття.
Критичні статті заклали підвалини модерної есеїстики про мистецтво і місто.

Освіта і вплив

Хоча університетську програму не завершив, інтелектуально сформувався як критик і перекладач. Вплинув на Верлена, Рембо, Малларме, далі — на європейський модернізм XX століття.
Його поняття модерності — це поєднання миттєвого і вічного, що стало ключем для розуміння поетики XX століття.

Останні роки та спадщина

Переніс інсульт (1866), помер у Парижі 1867 року. Його поетика символів, кореспонденцій, урбаністичних мотивів і музикальності мови стала матрицею для наступних поколінь поетів.
Посмертна рецепція утвердила його як предтечу символізму і модерної поезії.

Цікаві факти

Кілька штрихів до портрета.
  • Був співзасновником концепції фланера — міського спостерігача, що повільно занурюється в ритми мегаполіса.
  • Захоплювався музикою Вагнера і бачив поезію як музику, перенесену на мову.
  • Упровадив у французьку поезію різкі модерні образи великого міста.

Цитати

В усьому є певна краса; питання лише в тому, чи здатні ми її побачити.
Геній — це лише дитинство, відновлене за власною волею.
Найпрекрасніше з хитрощів Диявола — переконати нас у тому, що його не існує.
Справжня розкіш — це робити те, що хочеш, коли хочеш, і з ким хочеш.