«Украла» Бориса Грінченка: образи персонажів
3 листопада 2025 р.•
Оповідання Бориса Грінченка «Украла» розповідає зворушливу історію про бідну дівчинку Олександру, яка потрапила у важку життєву ситуацію. Характеристика головних героїв допоможе краще зрозуміти їхні образи, риси характеру та мотиви вчинків.
Головні герої оповідання «Украла»
У творі Бориса Грінченка три основні персонажі:
- Олександра — головна героїня, бідна школярка
- Пріська — подруга Олександри з заможної родини
- Учитель Василь Митрович — мудрий і справедливий педагог
Кожен із цих героїв відіграє важливу роль у розкритті теми справедливості, милосердя та людяності.
Характеристика Олександри
Олександра — головна героїня оповідання. Вона школярка першого року навчання, дочка сільського писарчука-п'янички. Дівчинка живе у злиднях, бо батько все пропиває і не приносить додому грошей.
Зовнішність та поведінка: Олександра тиха, скромна, дуже сором'язлива і боязка. Коли її звинуватили у крадіжці, вона сиділа, низько похнюпивши голову, а обличчя в неї було біле як крейда. Вона вхопилася руками за стіл, мов боялася, що її тягтимуть кудись силоміць.
Внутрішні якості: Дівчинка чесна й добра, хоча й опинилася у безвихідній ситуації. Вона не могла стерпіти голоду і вкрала шматок хліба, але відразу ж зізналася у своєму вчинку. Її гірке ридання свідчить про глибоке каяття та совість.
Мотиви вчинку: Олександра вкрала хліб не зі злості чи жадібності, а тому що була голодна і вдома не мала чого їсти. Як вона сама зізналася: «Я їсти хотіла... У нас нема чого їсти... Батько нічого не приносять з волості... усе пропивають...»
Подальша доля: Після того випадку Олександра змінилася. Турбота вчителя та розуміння товаришів допомогли їй. Автор зазначає, що з того часу вже ніщо не могло спокусити її, і вона вийде з школи розумною, правдивою і чесною дівчиною.
Характеристика Пріськи
Пріська — подруга Олександри, яка живе у зовсім інших умовах. Вона сита дівчина, добре годована, завсігди приносила з дому гарну їжу: пиріжки, перепічки, коржі тощо.
Характер: Пріська весела, балакуча, але трохи легковажна. Вона любить сміятися навіть тоді, коли це недоречно. Погано вчилася, але була дуже веселою і не могла говорити не сміючися.
Ставлення до Олександри: Спочатку Пріська не розуміла, як важко живеться її подрузі. Вона легковажно звинуватила Олександру у крадіжці й навіть зареготалася, коли розповідала про це. Більше того, вона додала, що Олександра крала не вперше.
Нерозуміння чужого горя: Пріська не здатна була зрозуміти біди іншої людини через те, що сама ніколи не зазнавала злиднів. Її нечутливість — це наслідок життя в достатку, коли людина не знає, що таке справжній голод.
Напевно, після того, як дізналася правду про тяжке життя Олександри, Пріській стало соромно за свою поведінку і легковажність.
Характеристика вчителя Василя Митровича
Учитель Василь Митрович — взірець мудрості, справедливості та людяності. Саме він допоміг розібратися у складній ситуації та врятував дівчинку від ганьби.
Проникливість і розсудливість: Тільки-но вчитель увійшов у клас, зараз побачив, що там робиться щось непевне. Він не поспішав засуджувати дівчинку, а хотів дізнатися правду: «Ось що, дівчата й хлопці... А може, воно й не так було? Треба послухати спершу, що Олександра скаже.»
Делікатність і чуйність: Учитель розмовляв з Олександрою м'яко та делікатно: «Не думай, що ми всі хочемо нападатися на тебе. Нам треба тільки знати правду.» Він навіть намагався захистити дівчинку, кажучи: «Певне, то ти свій хліб їла, бо я ніколи не повірю, що ти можеш украсти.»
Милосердя і турбота: Коли Олександра зізналася і заплакала, учитель не став карати її чи соромити при всіх. Навпаки, він тихо взяв дівчинку за руку і, сказавши їй кілька ласкавих слів, повів у свою хату, щоб вона там заспокоїлась. Він, скільки міг, розважив її та допоміг.
Мудрість педагога: Василь Митрович зрозумів, що дівчинка вчинила так не зі злості, а з голоду. Він не тільки не покарав її, а й подбав про те, щоб інші діти зрозуміли справжню причину вчинку. Так він навчив дітей бути співчутливими та милосердними.
Образ учителя Василя Митровича — це приклад справжнього педагога, який бачить не тільки вчинок, а й людину з її проблемами та обставинами життя.
Цитатна характеристика героїв
Про Олександру:
- «Олександра була школярка першого року, дочка сільського писарчука-п'янички.»
- «Вона сиділа, низько похнюпивши голову і втупивши очі у свій стіл… обличчя було біле як крейда.»
- «Голосне гірке ридання розітнулося у школі. Це плакала Олександра, припавши головою до столу.»
- «Я їсти хотіла… У нас нема чого їсти… Батько нічого не приносять з волості… усе пропивають…»
- «З того часу вже ніщо не могло спокусити її… вона вийде з школи розумною, правдивою і чесною дівчиною.»
Про Пріську:
- «Пріська була дівчина сита, добре годована — вона завсігди приносила з дому гарну їжу: пиріжки, перепічки, коржі тощо.»
- «Вона погано вчилася, але була дуже весела і не могла говорити не сміючися.»
- «Та Олександра…— Пріська почала й засміялась, не доказавши.»
- «Украла в мене хліб! — доказала Пріська і зовсім зареготалася…»
- «Вона не вперше це краде. Вона кілька разів у мене тягала…»
Про вчителя Василя Митровича:
- «Тільки вчитель увійшов у клас, зараз побачив, що там робиться щось непевне.»
- «Не думай, що ми всі хочемо нападатися на тебе. Нам треба тільки знати правду.»
- «Певне, то ти свій хліб їла, бо я ніколи не повірю, що ти можеш украсти.»
- «Учитель тихо взяв Олександру за руку і, сказавши їй кілька ласкавих слів, повів у свою хату, щоб вона там заспокоїлась.»
Протиставлення героїв
Автор майстерно протиставляє двох дівчат — Олександру і Пріську. Вони живуть у різних соціальних умовах, що й визначає їхню поведінку та ставлення до життя.
Олександра — з бідної родини, голодна, скромна, але чесна. Пріська — з заможної родини, сита, весела, але нерозуміюча чужого горя.
Це протиставлення допомагає читачеві зрозуміти, що не завжди той, хто скоїв поганий вчинок, є поганою людиною. Іноді обставини життя штовхають людей на вчинки, які вони б ніколи не скоїли за інших умов.
Вчитель Василь Митрович у цій ситуації виступає як мудрий суддя, який розуміє глибинні причини вчинків і здатний до справедливого та милосердного рішення.
Коментарі